El Jordi Humet, amic, músic, pianista i autor d'”Elogi a la senzillesa”, em va demanar si em podia encarregar de la imatge d’aquest nou disc, que estrenarà ben aviat. Evidentment, no m’ho vaig pensar dues vegades: el projecte em permetia experimentar i em van donar carta blanca per a fer-ho.
A “Elogi a la senzillesa” el Jordi canta poemes del Miquel Martí i Pol, poeta català que parla de grans temes com la vida, la mort, el sexe o la política, però ho fa d’una manera planera, fluint entre referents quotidians. Per aquest motiu se’l reconeix com “el poeta del poble”.
Tant els poemes com la versió musicada que en fa el Jordi traspuen sensibilitat.
Per desenvolupar la imatge l’objectiu, des de l’inici, va ser crear visualment un imaginari oníric que begués de la quotidianitat i que es creés, literalment, des de la sensibilitat. La Cianotípia podia aportar tots dos elements. Es tracta d’un procés de revelatge fotogràfic (analògic) on, una barreja química sensible a la llum, que actua com a emulsió fotogràfica, reacciona resultant un color blau de Prúsia. En col·locar-hi objectes o imatges opaques damunt, aquestes funcionen com a màscara i queden “impreses” sobre el suport.
En aquest cas, els objectes escollits per a fixar en la imatge van ser elements del dia a dia (arròs, cordill, agulles de cap o uns coberts, entre d’altres).
El procés, totalment manual i que requeria temps i paciència, va aportar lentitud i necessitat de presència, que de manera subtil es pot percebre al resultat.
Per ser coherents en les decisions, es va optar perquè la impressió fos tan senzilla com fos possible. El pack és imprès a una sola tinta (cian, com no podia ser d’una altra manera) i al llibret s’hi afegeix el negre, per poder crear contrast i facilitar la jerarquia dels elements.
Tant la tinta cian com la negra formen part de les tintes de procés (CMYK), fet que n’ha facilitat, agilitzat, i abaratit la impressió en la maquinària de la qual es disposava a impremta. De nou, refermant la senzillesa.
El particular elogi a la senzillesa des de la part del disseny es reforça disposant els elements gràfics amb molt espai, que respirin entre ells, amb només dues tintes i quasi sense elements decoratius.