En aquest blog hem parlat moltes vegades de com, sovint, els sistemes d’impressió, les tintes o el suport, poden acompanyar (i potenciar), fins al final, un concepte a transmetre. Aquest cop, de nou, en portem un que evidencia aquesta relació de la que parlem: Tinta feta a partir de menstruació per a una exposició anomenada “Tros de Dona”.
Leftovers és un col·lectiu de dones artistes format per la Núria Vila, la Silvia Yruela i la Mireia Domènech. El seu objectiu és educar sobre metodologies respectuoses amb el medi ambient, reflexionar, experimentar i fer difusió de noves formes de creació basades en la reutilització de residus.
Cada any es tanquen per a fer un confinament artístic que acaba esdevenint una instal·lació artística a la Fundació Carulla. El tercer confinament (2023) es va emmarcar dins l’exposició “Tros de dona” al Museu vida rural, a l’Espluga de Francolí.
Van crear un Akelarre, que els va servir com a context per a reflexionar sobre les dones i el món rural, les bruixes, la persecució, l’autocuració i els seus límits.
La instal·lació, efímera, va consistir en una cúpula formada de dues parts: A l’interior s’hi podia veure un audiovisual que tractava la història de tres dones que han fet de la natura el seu mode de vida.
A l’exterior hi trobàvem els noms de persones, la majoria dones, que van ser jutjades per bruixeria entre els segles XV i XVIII a Catalunya, i paper tintat amb sang menstrual, “l’únic residu que pot considerar-se exclusivament femení i que és, alhora, maleït en tantes cultures”.
Durant mesos van demanar i emmagatzemar sang menstrual –pròpia i de diferents dones del seu entorn– que van anar congelant. Els diferents colors i textures de cada regla els va permetre crear una gamma de gradients especial, que van acabar segellant amb una laca incolora.