Per poder saltar-se les normes cal, primer, conèixer-les molt bé.
En l’àmbit de la producció gràfica, com en tants d’altres de la vida, un cop entenem com funciona el nostre entorn i per què ho fa com ho fa, podem donar un pas més i diferenciar-nos, innovar o aportar un valor afegit al nostre projecte.
En aquest cas parlem de saltar-se les normes tècniques, mecàniques, manipulant el procés de producció establert o habitual:
Desordenar les tintes a mig procés – Novum 11/11
La revista NOVUM acostuma a experimentar amb els materials, tintes i acabats de les seves peces. En cada número es focalitza en un element diferent dins el seu procés de producció.
En el número 11/11, a més d’aplicar un encuny (troquel) amb fendits que convertien la revista en una peça volumètrica, van crear una àmplia varietat de cobertes canviant d’ordre les planxes dins la màquina òfset a mig procés d’impressió.
D’aquesta manera, la planxa del magenta de cop es convertia en la del groc, la negra en la del cian, creant, així, una immensitat de resultats de combinació de color per a les cobertes.
Fer girar el suport – Mucho
Per a la promoció de la pel·lícula “Nitsa 94/96: El Giro Electrónico”, Mucho va optar per a l’edició limitada de cartells que tenen una clara referència a la pista giratòria del Club NITSA.
Es van aliar amb el taller de serigrafia per crear una plataforma que permetia girar el suport i, així, fer que cada cartell fos diferent.
Porta el concepte al límit fent-hi intervenir totes les parts del procés de producció gràfica.
Alterar el principi físic de l’òfset – Inma Femenía de la mà d’Impresum
El número 7 de la publicació impresa PRINT, a càrrec d’Impresum, se centra en la feina d’Inma Femenía, artista que experimenta i reflexiona amb el color, els materials i la llum.
Per a l’ocasió ha creat una sèrie de pòsters on desafia la base física de l’òfset, la repulsió entre l’aigua i la tinta (matèria greixosa), interactuant directament amb la màquina òfset. Distribueix les dues tintes en un sol cos de la màquina i, durant el procés d’impressió, aplica aigua a la planxa i rodets de cautxú, de manera aleatòria, fet que crea textures irregulars sobre un degradat imprevisible.
El què dins la normativa d’impressió seria un error greu, Inma Femenía ho converteix en un element on la casualitat aporta un valor afegit al resultat.